Запобігання та протидія булінгу в закладі освіти


ПЛАН
заходів щодо профілактики булінгу
Троянівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
2019/2020 навчальний рік.

№ п/п
Назва заходу
Цільова аудиторія
Термін виконання
Відповідальний
Інформаційно-профілактичні заходи
1
Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах
Батьки
Протягом року
Директор
Гребенюк В.Б.
Практичний психолог
2
Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему
«Протидія булінгу в учнівському колективі»
Класні керівники
Жовтень
Заступник директора з ВР
Ткачук С.В
3
Розробка пам’ятки «Давайте зупинемо булінг»
Педагогічний колектив
Жовтень
Заступник директора з ВР
Ткачук С.В
4
Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»
1 – 11
Протягом року
Практичний  психолог  
Костишина С.П
5
Контроль стану попередження випадків  булінгу
Нарада при директорі
Квітень
Директор
Гребенюк В.Б.
6
Інформаційний стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу»
Педагогічний колектив
Березень
Практичний психолог  Костишина С.П
7
Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню
Педагогічний колектив
Протягом року
Заступник директора з ВР
Ткачук С.В.
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти
1
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків.
1-4
Протягом року
Класні керівники
2
Створення морально-безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної
взаємодії в ході годин спілкування
тренінгових занять.
1-11
Протягом року
Класні керівники
3
Робота відео залів. Перегляд кінострічок відповідної спрямованості.
5 – 11
Протягом року
Учитель інформатики,
Практичний психолог

4
Засідання дискусійного клубу старшокласників «Як  довіряти й бути вдячним»
9-11
Січень
Педагог – організатор
Тарасюк Н.М
5

Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творі, на уроках історії
1-11
Протягом року
Класні керівники, учителі літератури, історії
6
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»
1-11
10-14 грудня
Класні керівники.учителі  правознавства, практичний психолог школи
7
Проведення заходів в рамках тематичного тижня
«Тиждень добрих справ»
1-11
17-21 грудня
Класні керівники,
учителі-предметники
Психологічний супровід
Діагностичний етап
1
- Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;    
-опитування (анкетування) 
учасників   освітнього процесу;
-  діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; 
- дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах
Усі категорії учасників освітнього процесу


 Протягом
 року





(За потребою)

Класні керівники ,соціальний педагог
Костишина С.П
2
Створення бази  інструментарію для діагностування
рівня напруги, тривожності в учнівських колективах.

Вересень
Практичний психолог  Костишина С.П.
3
Діагностика стану психологічного клімату класу.
1-11
Протягом року
Практичний психолог  Костишина С.П.
4
Спостереження
під час навчального процесу, позаурочний час.
1-11
Протягом року
Практичний психолог  Костишина С.П
5
Консультаційна  робота з  учасниками освітнього процесу
1-11
Протягом року
Практичний психолог  Костишина С.П
6
Профілактично-
Просвітницька, корекційно-розвивальна  робота з учасниками освітнього процесу
1-11
Протягом року
Практичний психолог  Костишина С.П
Робота з батьками
1
Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»
1-11
Протягом року
Класні керівники  
2
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини
1-11
Протягом року
 Практичний психолог  
Костишина С.П
3
Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті»
За запитом
Січень-Березень
Практичний психолог  Костишина С.П


Практичний психолог, соціальний педагог – Костишина С. П





Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу в освітньому закладі
Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу в освітньому закладі
Згідно Закону України « Про освіту», розділ І, статті 25, 26
ØКерівник навчального закладу:
1.Здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
2.Розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;   
3.Сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від    булінгу;
4.Забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
5.Розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
6.Забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);


7.Повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
      Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.
     Окрім цього, дитина може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда - Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
       Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.




Зразок скарги на жорстоке поводження з дитиною у навчальному закладі

Директору Троянівської ЗОШ І-ІІІступенів
Гребенюк В.Б.
ПІП,
учениці __ класу
що проживає за адресою:____________
телефон___________________________

ЗАЯВА
        08 лютого 2019 року на перерві ______ПІП в присутності учнів словесно мене образила та нанесла тілесні пошкодження. Це призвело до нервового зриву, відмови бути присутнім на уроках. Звертаю Вашу увагу на те, що _____ПІП не вперше застосовує такий вид цькування по відношенню до мене та до інших учнів класу. Прошу вивчити факти, зазначені у заяві, та захистити мене від жорстокого поводження і психічного насилля з боку однокласниці __________ПІП.
Дата П.І.П.
Ø Керівник закладу:
-         Розглядає таке звернення та реєструє у журналі обліку звернень та повідомлень про жорстоке поводження з дітьми або загрозу його вчинення;
-         З’ясовує усі обставин булінгу відповідно до Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення, затвердженого спільним наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України № 564/836/945/577;     
-         Скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі психолог,) батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи.
Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
     У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

        Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

Психологічний супровід таких осіб здійснює соціальний педагог у взаємодії із практичним психологом. З цією метою можна запровадити консультаційні години у практичного психолога і соціального педагога, скриньки довіри, оприлюднення телефонів довіри.
Телефони довіри
- Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
- Гаряча телефонна лінія щодо боулінгу 116 000;
- Гарячая лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;
- Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
- Уповноважений Президента України з прав дитини 0 44 255 76 75;
- Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
- Національна поліція України 102.
Новоприйнятий Закон передбачає низку штрафів за цькування.
- Штрафи за булінг становитимуть від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, тобто від 850 до 1700 гривень або від 20 до 40 годин громадських робіт.
- Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф буде більшим — від 100 до 200 мінімумів (1700 - 3400 гривень) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
- Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.


Порядок реагування на доведені випадку булінгу (цькування) в Троянівській ЗОШ I-III ступенів та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

 
1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків комісії з розгляду випадку боулінгу (цькування), керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Cлужби у справах дітей про випадки боулінгу (цькування) в закладі освіти.
2. Комісія за результатами проведеного розслідування щодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування), визначених сторін булінгу (цькування), встановлених можливих причин булінгу (цькування) розробляє рекомендації для педагогічних працівників щодо освітньої діяльності з учнями, причетними до булінгу, їх батьками (особами, що їх заміняють), заходи стабілізації психологічного клімату у колективі, надання соціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування).
3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
       4. Практичний психолог у межах своїх посадових обов’язків:
діагностує  стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування) та за результатами діагностики розробляє план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків (законних представників);
розробляє та реалізує програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;
розробляє профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;
здійснює супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);
забезпечує надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).
5. Педагогічні працівники, які працюють з класом чи групою, у якій зафіксовано випадок булінгу (цькування), забезпечують:
виконання рекомендації комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з учнями, причетними до булінгу (цькування) та їхніми батьками (законними представниками);
дотримання правил поведінки учасниками освітнього процесу в закладі освіти, визначених статутом закладу освіти, законодавством;
виробляють спільно з здобувачами освіти правила взаємодії класу чи групи під час освітнього процесу.
6. Батьки здобувачів освіти (законні представники) зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
7. За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.
8.Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування) та накладаються адміністративні стягнення.
Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 та 1700 гривень відповідно) або громадськими роботами від 20 до 40 годин.
Така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після
накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.
За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до
16 років, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
 
Якщо директор закладу освіти не повідомить уповноважений підрозділ органів Національної поліції України про відомі йому випадки цькування учасників освітнього процесу тягне за собою накладання на нього штрафу від 50 до 100 неопадоткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.


  Увага !!! Ми перейшли на новий сайт http://troianiv-zosh.zt.sch.in.ua/