Розробки вчителів


Урок-дискусія (Історія України)
Тема. Б. Хмельницький: політик, дипломат, полководець.
Мета: сформувати знання про Б. Хмельницького як держав­ного діяча; розвивати вміння самостійно набувати знання; виховувати інтерес до історичного минулого.
Тип уроку: формування знань і вмінь за допомогою нових форм і методів навчання.
Обладнання: підручник Швидько Г. К. «Історія України» 8 клас; відеозапис фільму «Вогнем і мечем»; роздаваль­ний матеріал: надруковані на аркушах сенкани, документ «З дослідження польського історика про Б. Хмельницько­го», портрет Б. Хмельницького; заготовки для роботи біля дошки.
Очікувані результати: На основі вивчення теми учні зможуть характеризувати діяльність історичної особи; пояснювати особливості діяльності Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця; висловлювати власну думку стосовно діяльності Б. Хмельницького.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: Чи дивились ви хоч раз телепередачу
«Перший мільйон»? Я хочу розповісти вам про один ви­падок в цій грі, якось одна з учасниць мала змогу вигра­ти 250 000 гривень, але їй завадили... 5 гривень, точніше незнання такої важливої сторінки з історії України, як життя та діяльність Б. Хмельницького.. Діяльності саме цієї видатної людини і присвячена тема сьогоднішнього
уроку. А до «Першого мільйона» та 5 гривень ми повер­немося наприкінці уроку.
    
Далі вчитель пропонує учням висловитись з приводу їх очікувань від уроку. Разом з учнями він формулює завдання уроку:
                      розглянути діяльність Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця, визначити його роль в історії України;
                       дати оцінку діяльності В. Хмельницького.
II. «Вирішення проблеми». Практична робота.
Слово вчителя. Перш ніж приступити до безпосе­реднього розгляду діяльності Б. Хмельницького, допо­можіть мені вирішити проблему. Учні моєї школи склали вісім сенканів, однак комп'ютерний вірус наро­бив у них декілька помилок. Давайте разом виправимо їх.
Щоб ефективно вирішити цю проблему, пропоную створити групи. Якщо ви не заперечуєте, нехай це будуть учні двох сусідніх парт. Групам пропоную оз­найомитись з темами сенканів і вибрати один із вось­ми запропонованих. Виправте помилки і подумайте, чи пов'язаний ваш сенкан із темою уроку.
У результаті роботи учні роблять висновок, що іс­торію національно-визвольної війни 1648-1657 рр. не можна собі уявити без В. Хмельницького.
III.   Усвідомлення змісту.
Учитель пропонує учням розглянути окремо діяль­ність Б. Хмельницького як політика, як дипломата, як полководця і в тій послідовності, яку запропонують учні.
Б. Хмельницький як полководець.
Перша підтема розглядається за допомогою методи
«Мозковий штурм». Спочатку учні записують у зошити назви битв національно-визвольної війни. Далі вчитель просить називати битви у хронологічній послідовності, закріплюючи в цей час заготовлені таблички з назвами битв на дошці. Учитель пропонує учням назвати риси
характеру, які продемонстрував Б. Хмельницький під час цих битв, і зупиняється на такій рисі характеру, як військова хитрість.
  
На підтвердження цієї якості демонструється ури­вок із фільму «Вогнем і мечем», у якому показана хід Жовтоводської битви. Учні роблять висновок, що пере­могу козаки здобули і за рахунок військової хитрості полководця Богдана.
Слово вчителя. Зараз ми розглядаємо військові події XVII ст. А яка війна закінчилась на території нашої країни 60 років тому? Під час цієї Великої Вітчизняної війни генералів, які відзначились, нагороджували орденами російських полководців О. Суворова, М. Кутузова і... гетьмана Б. Хмельницького. Про що це свідчить?
Учні роблять висновок про визначний військовий талант Б. Хмельницького.
Дослідницько-пошукова робота за першоджере­лом.
Б. Хмельницький політик.
Після того-як, учитель з учнями визначили зміст поняття «політик», учням пропонується робота з урив­ком з історичної праці польського історика Л. Кубелі за планом:
1.  Хто автор уривку?
2.  Ставлення автора до Б. Хмельницького.
3.  Головна заслуга гетьмана з погляду польського історика.
4.  Чи згодні ви з Л. Кубелею щодо оцінки ним пере­конань великого полководця?
У результаті опрацювання цих питань учні роблять висновок, що головною заслугою Б. Хмельницького було створення української держави.
Б. Хмельницький      дипломат.
Учитель пропонує учням висловити свою думку з приводу значення поняття «дипломат».
Слово вчителя. Висловлювання стосовно дій Б. Хме­льницького як дипломата записані на дошці. Але за­мість назв країн, із якими він налагоджував стосунки, стоять три крапки. Пропоную групам роботу з підруч­ником (с. 178-182), попередньо обравши для розгляду матеріал про одну із країн (групи отримують таблички з назвами визначених країн). Далі пропоную закріпити табличку з назвою країни на дошці навпроти того вис­ловлювання, у якому йде мова саме про цю країну.
Групи обговорюють роль Б. Хмельницького як ди­пломата.
Наприкінці роботи у групах учні роблять висновок про те, що Б. Хмельницький як дипломат домігся пов­ної ізоляції Речі Посполитої.

Рефлексія
Учитель пропонує учням зробити загальний підсу­мок діяльності Б. Хмельницького за допомогою мето­дичного прийому «Сенкан». Учні складають сенкани за ключовим словом «Б. Хмельницький». Бажаючі за­читують свої сенкани. (Див. Додаток.)
Вправа «Кільце».
Наприкінці уроку вчитель повертається до питання про «Перший мільйон», яке було порушено на початку уроку.
Слово вчителя. Отже, яке завдання отримала учас­ниця цієї гри? Вона мала відповісти на питання: «Де розташована церква, яку зображено на п'ятигривневій банкноті?»
— А чи зможете ви дати відповідь?
Учні дають правильну відповідь: «На хуторі Суботів, який належав Б. Хмельницькому».
IV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання:
1.  | 23, с. 190-191 (до 6 балів);
2.  запитання 1,2 на с. 191 (до 9 балів);
3.  твір-есе «Заповіт Б.Хмельницького» (до 12 балів).  

  Увага !!! Ми перейшли на новий сайт http://troianiv-zosh.zt.sch.in.ua/